Hoe Booking.com met slimme online trucs bezoekers overtuigt 

Wie wel eens een slaapplek in een hotel, appartement of B&B boekt kent de website vast: Booking.com. Bij Booking.com bieden hoteleigenaren, eigenaren van appartementencomplexen, campings en B&B’s hun accommodaties aan bij potentiële gasten. Bezoekers van de website kunnen eenvoudig zoeken naar de accommodatie die ze zoeken. De website is al jaren een enorm succes. Via Booking.com worden per week naar eigen zeggen meer dan 6,3 miljoen kamernachten gereserveerd. Waar komt dat enorme succes eigenlijk vandaan?

Booking.com zet op hun website verschillende online marketing trucs in om bezoekers te overtuigen. StandOut Reclame geeft graag inzicht in een aantal van deze online trucs. Wie weet kun je enkele van deze tips ook op je eigen website inzetten.

De slimme online trucs van Booking.com op een rij:

Vertrouwen winnen

Veel van de tools die Booking.com inzet om online bezoekers te overtuigen draaien om vertrouwen. Allereerst is het belangrijk om bezoekers van de website te laten zien dat Booking.com te vertrouwen is. Op de homepagina verschijnt bijvoorbeeld een blokje ‘Net geboekt’. Hier zie je welke accommodaties net geboekt zijn. Dit blokje is de hele tijd in beweging, er komen steeds nieuwe boekingen bij. Zo zien bezoekers dat ze niet de enige zijn die een kamer willen boeken via Booking.com.

Afb. blog booking 'net geboekt'

Ook staat de website vol met beoordelingen van andere gasten. Potentiële boekers krijgen zo een goed beeld van de verschillende locaties. Het is algemeen bekend dat de ervaringen van klanten zwaarder wegen dan het verkooppraatje van de eigenaar zelf.

Schermafbeelding 2015-11-04 om 10.13.26

Via een aantal slimme en opvallende buttons zien online bezoekers direct wat ze bij Booking.com kunnen verwachten:

Schermafbeelding 2015-11-04 om 10.40.34

Persoonlijke benadering

Niet ieder bedrijft heeft hier de mogelijkheden voor, maar Booking.com verzamelt via hun website ontzettend veel data. Met die data bieden ze terugkerende bezoekers een persoonlijke benadering. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een hotel in Rome en heb je een paar dagen geleden via Booking.com gezocht naar een hotel in de stad, maar nog niet geboekt? Dan laat de homepagina van Booking.com bij terugkeer naar de website het volgende blokje zien:

Schermafbeelding 2015-11-04 om 09.50.57

Dat scheelt de potentiële klant weer een stap in het zoekproces. De zoektocht naar een accommodatie in Rome kan direct weer opgepakt worden.

Risico’s wegnemen

Op de homepagina zie je direct de tekst: ‘Bij de meeste kamers GRATIS annuleren’. Dit geeft een gevoel van vertrouwen. Als gasten een accommodatie boeken, kunnen ze die bijna altijd nog kosteloos annuleren. Dat geeft natuurlijk een zeker gevoel. Gasten lopen geen financieel risico en ook kunnen ze hun plannen altijd nog wijzigen.

Online bezoekers hebberig maken

Zodra je op een detailpagina van een accommodatie komt en de kamers bekijkt, zie je hoeveel kamers er nog vrij zijn. Als een kamer net gereserveerd is door iemand anders verschijnt dat ook in dreigend rood. Ook zie je hoeveel personen op hetzelfde moment de desbetreffende locaties aan het bekijken zijn. Zo creëer je een zekere vorm van hebberigheid bij de online bezoeker. Zij moeten zelf snel boeken voordat iemand anders hen voor is.

Schermafbeelding 2015-11-04 om 10.14.52

Leden extra voordeel bieden

Als eigenaar van een website weet je waarschijnlijk als geen ander hoe lastig het is om (potentiële) klanten zich in te laten schrijven voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief. Booking.com doet dit slim door bezoekers echt iets extra’s te bieden. Kijk maar eens naar het onderstaande blok:

Schermafbeelding 2015-11-04 om 10.08.06

Inspiratie bieden over de te maken reis

Personen enthousiast maken over een bepaalde stad doet Booking.com niet alleen door de beste hotels en B&B’s te laten zien. De website geeft ook tips over bijvoorbeeld de bezienswaardigheden van de stad. Zo zie je hieronder een blokje waarin de tien attracties in Rome aan bod komen. Je maakt bezoekers zo op een andere manier warm voor hun reis dan wanneer je alleen maar hotelkamers en prijzen laat zien.

Schermafbeelding 2015-11-04 om 10.17.48

Wat kun je zelf met deze trucs van Booking.com?

Nu denk je misschien: Booking.com is een website waar mensen accommodaties kunnen boeken en ik zit in een heel andere branche en heb dus niets aan deze online trucs. Dat is niet waar. Bijna alle trucs kun je op een bepaalde manier toepassen, ook binnen jouw bedrijf. Denk maar eens na over hoe je jouw online bezoekers vertrouwen kunt bieden. Misschien kun je je eigen klanten ook eens aan het woord laten? Of laat zien welke producten of diensten binnen jouw bedrijf het meest populair zijn. Geen idee hoe je jouw website kunt versterken met online trucs? StandOut helpt je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Zonder antwoord op deze 7 belangrijke vragen wordt je nieuwe website een flop!

Ga voorbereid naar de webbouwer en download snel je gratis checklist!