Https websites scoren beter in Google dan http websites. Dat is één van de nieuwste ontwikkelingen binnen zoekmachine optimalisatie (SEO). Maar waarom is dat eigenlijk zo? En moeten alle websites nu overstappen van http naar https? Online marketing bureau StandOut Reclame uit Ommen legt uit.
Google komt steeds weer met nieuwe regels die bepalen hoe hoog websites komen te staan in de zoekresultaten van de zoekgigant. Als online marketing bureau is het onze taak om deze regels op de voet te blijven volgen. Een tijdje geleden lanceerden wij een nieuwe website voor een klant van ons: Campertravels.nl. Deze website draait op https in plaats van http. Dit omdat https websites volgens Google nu hoger in de zoekmachines zullen komen te staan dan http websites.
Secure
Het verschil tussen http en https is de letter s. Die s staat voor secure en de volledige afkorting van https is hyper tekst transfer protocol secure. Via https worden, net als bij http, gegevens verstuurd via het internet. Verschil tussen de twee zit hem in het versleutelen van gegevens die verstuurd worden. Als die gegevens worden onderschept, kan de inhoud van de gegevens wel gezien worden bij een http website en niet bij een https website.
Bij websites waarbij internetbankieren, creditcardtransacties of de uitwisseling of het opslaan van privacygevoelige gegevens aan te pas te komen heb je vast al eens https inclusief het icoontje van een slotje in je browser zien staan. Veiligheid is bij deze handelingen natuurlijk erg belangrijk en daarom worden deze handelingen alleen maar op https websites uitgevoerd. Zo kunnen privégegevens niet gelezen worden door de verkeerde personen.
Internet veiliger maken
Waarom is een https website voor Google nu zo belangrijk? Mensen die websites van Google, zoals Google Search, Gmail en Google Drive, gebruiken, hebben automatisch toegang tot een veilige verbinding met Google. Naast hun eigen websites wil Google ook de rest van het internet wereldwijd veiliger maken. Groot onderdeel daarvan is ervoor zorgen dat websites die mensen bezoeken vanaf Google veilig zijn.
Mede vanwege bovenstaande reden heeft Google https aangemerkt als één van de signalen om hoger te eindigen in de zoekresultaten van de zoekmachinegigant. Op dit moment weegt https nog maar weinig mee bij de bepaling van de ranking. Andere onderdelen zoals kwalitatieve content zijn nog altijd veel belangrijker, maar hier gaat volgens Google verandering in komen. Uiteindelijk wil Google dat alle websites op https gaan draaien.
Ben jij benieuwd of het zin heeft om jouw website over te laten zetten van http naar https? Neem dan contact op met het online marketing bureau van Ommen. De koffie staat altijd klaar en we helpen je graag bij het bepalen van een goede zoekmachine optimalisatie strategie.