Samen bouwen voor de toekomst. Voor de Irakese weeskinderen van Stichting Al-Ayn haalden we de afgelopen ramadanperiode donaties op. Hoe we dat deden? Doormiddel van een op maat gemaakte (online) campagne.
Weeskinderen voorzien in hun levensbehoeften
Bouwen aan ‘Lichtende Ster Instituten’
Stichting Al-Ayn is een onafhankelijke stichting, die als doel heeft weeskinderen in Irak te voorzien in hun levensbehoeften. Om te zorgen dat weeskinderen deze ondersteuning zo goed mogelijk ontvangen, bouwt Al-Ayn ‘Lichtende Ster Instituten’. De instituten zijn een centraal punt van hulp voor de regio’s waar zij zich bevinden – en voorzien weeskinderen van medische en psychische hulp, scholing, voedselpakketten, kleding en meer. En om precies deze instituten draaide de focus van de ramadancampagne. De tagline van de campagne werd dan ook: Samen bouwen voor de toekomst. Ook zien wat we hebben gedaan? Keep on scrolling!
Stichting Al-Ayn is een onafhankelijke stichting, die als doel heeft weeskinderen in Irak te voorzien in hun levensbehoeften. Om te zorgen dat weeskinderen deze ondersteuning zo goed mogelijk ontvangen, bouwt Al-Ayn ‘Lichtende Ster Instituten’. De instituten zijn een centraal punt van hulp voor de regio’s waar zij zich bevinden – en voorzien weeskinderen van medische en psychische hulp, scholing, voedselpakketten, kleding en meer. En om precies deze instituten draaide de focus van de ramadancampagne. De tagline van de campagne werd dan ook: Samen bouwen voor de toekomst. Ook zien wat we hebben gedaan? Keep on scrolling!
Toepassen van psychologie
We weten allemaal dat marketing gaat om verhalen vertellen – en daarmee ook vaak inspeelt op het psychologische aspect van waarneming. Daar hebben wij op de landingspagina van de ramadan extra op ingestoken. Hoe we dat toepasten? We speelden in op het feit dat mensen snel worden getriggerd als zij aan een relatief haalbaar doel bij kunnen dragen.
We ontwikkelden een overzichtelijk invulformulier. Dit formulier laat het nog aantal op te halen donaties (aandelen) zien voor de bouw van 1m2 van een Lichtende Ster Instituut. Met snelle doorklikmogelijkheden kan een eventuele donateur snel een symbolisch aandeel of meerdere aandelen kopen.
Het belang van nieuwsbrieven

Naast een landingspagina, focusten we ons ook op nieuwsbrieven. Deze bleken in voorgaande campagnes al goed te werken voor Al-Ayn. We schreven pakkende copy en creëerden – voor al het campagnemateriaal – grafische vormgeving, op basis van de huisstijl van Al-Ayn. Elke week werd er een mail gestuurd met nieuwe informatie over de campagne. Ook lieten we zien hoeveel er al was opgehaald, om op deze manier extra donaties aan te wakkeren. En dat heeft gewerkt! We haalden maar liefst €2780 op, door de inzet van deze e-mails!
De inzet van online advertenties versterkte de campagne!
Een online campagne zonder online advertenties is natuurlijk geen optie. Daarom zetten we – naast alle andere online communicatie – vol in op online advertenties. De Google display advertenties werden ingesteld op websites en applicaties rondom de ramadan. De Google search advertenties werden ingezet om mensen aan te spreken die specifiek zochten op onderwerpen rondom de ramadan.
Resultaten in cijfers
Benieuwd naar de online resultaten? We zetten het even voor je op een rijtje!
+42.6 %
Mailchimp open ratio
+5.35
ROAS Google Ads
+437.07 %
Stijging bezoekers
