Conversie optimalisatie, wat houdt dit in?
Conversion Rate Optimalization (CRO) oftewel conversie optimalisatie is een proces om het percentage bezoekers die op je website een actie ondernemen te verhogen. Welke actie je bezoekers moet ondernemen ligt aan je marketingstrategie. Je doorloopt vaak verschillende stappen om je resultaten te verbeteren.
Persona’s en doelgroepen
Het is belangrijk om je doelgroep goed te begrijpen. Een goede manier om informatie over je doelgroep te verwerken is in persona’s. Met een persona creëer je inzicht in de wensen, behoeften en het gedrag van je doelgroep.
Gebruikerservaring en UX Design
Om je conversies te optimaliseren kun je niet zonder een goede gebruikerservaring. UX staat voor User Experience. Een gebruiker moet op je website op een zo simpel mogelijke manier worden begeleid naar je uiteindelijke conversie (actie).
Call-to-action
Een goede call to action overtuigd je doelgroep om je product aan te schaffen of om contact op te nemen. Een goede call-to-action is daarom kort en krachtig en wordt begeleid door pakkende teksten.
Reviews
Reviews zijn erg belangrijk als het gaat over conversie optimalisatie. Bezoekers zullen vertrouwen op ervaringen van anderen en gaan op zoek naar recensies. Dit kan zijn via cases of klantbeoordelingen. Door de reviews zichtbaar op je website te plaatsen kun je het vertrouwen van bezoekers winnen en hen overtuigen om een dienst of product bij je af te nemen.
E-mailmarketing
Dit gaat over het onderhouden van het contact met je klanten. E-mailmarketing is nog steeds een zeer effectief middel om je conversies te optimaliseren. Met gepersonaliseerde e-mail bouw je vertrouwen op bij je klanten en dit leidt tot hogere conversies en loyale klanten.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Met een Veelgestelde vragen (FAQ) pagina of blok op je website kun je al veel vragen van bezoekers direct beantwoorden. Dit scheelt niet alleen een hoop tijd, maar draagt ook bij aan de gebruikerservaring. Je voorziet je bezoekers direct van de benodigde informatie en helpt hen bij het beslissingsproces, waardoor ze sneller overgaan tot het aanschaffen van je product of dienst.
FOMO (Fear of Missing Out)
FOMO staat voor Fear of Missing Out. Door het toevoegen van aanbiedingen met een beperkte tijd of beperkte voorraad kun je urgentie en schaarste creëren bij je bezoeker. Dit kan bezoekers activeren om sneller je product of dienst aan te schaffen, zodat ze deze niet missen.
Pagina’s gericht op zoekintentie
Als je een website laat maken, is het van belangrijk om goed in beeld te krijgen waar je bezoekers naar zoeken. Je kunt dit doen aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Heb je een belangrijke zoekterm, dan kun je hier een pagina over schrijven om zo de bezoekers op je website te krijgen. Je verhoogt hiermee ook gelijk je zichtbaarheid in zoekmachines én je conversieratio.
Ontdekken waar bezoekers afhaken
Het is niet alleen belangrijk hoe je bezoekers op je website krijgt en houdt, maar ook dat je begrijp waarom bezoekers afhaken. Is je website gebruiksvriendelijk en kunnen je klanten makkelijk een product aanschaffen, of contact met je opnemen? Met verschillende tools kom je achter het gebruikersgedrag van je klanten en kun je je website optimaliseren zodat je bezoekers wel actie ondernemen.
Snelheid van je website
Misschien een logische stap, maar wel een cruciaal onderdeel van conversie optimalisatie. Een snelle website is goed voor je SEO en draagt bij aan een positieve gebruikerservaring. Is je website traag en duurt het laden lang, dan zullen bezoekers afhaken.
Voordelen van een hoge conversieratio
Uiteraard is het grootste voordeel dat je meer omzet maakt. Bezoekers nemen je producten of diensten af en daar verdien jij geld mee. Simpel gezegd; meer conversies, meer verkopen, meer omzet. Je haalt betere en waardevollere resultaten uit de bezoekers op je website, zonder dat je daarvoor extra marketing- of mediabudget voor inzet. Je verhoogt dus je gebruikerservaring en dat leidt weer tot loyale klanten die steeds zullen terugkeren. Je wekt vertrouwen bij bestaande klanten, maar ook bij potentiële klanten.
Conversie optimalisatie is proces dat altijd in ontwikkeling is en blijft. Je moet continu optimaliseren om je concurrenten voor te blijven en je klanten op de best mogelijke manier te bedienen. Door te blijven testen, aanpassen en optimaliseren blijf je bij met de ontwikkelingen en geef jij je klanten een prettige gebruikerservaring. Het uiteindelijke doel van het optimaliseren van conversies is om te zorgen dat je kwalitatief beter verkeer naar je website trekt en je doelen behaalt!