Facebook marketing voor ondernemers 

De jeugd verlaat massaal Facebook en vlucht naar Instagram, Tumblr en Twitter. Tenminste als je de Facebook / social media goeroes mag geloven. Oke, toegegeven de stijging van het aantal Facebook gebruikers vlakt af. Dit betekent natuurlijk niet dat Facebook geen interessant kanaal meer is voor ondernemers. Jongeren, zeker in Nederland, zijn er nog steeds volop aanwezig en de aanwezigheid van ouderen stijgt harder dan ooit.

Laat dit nou net de reden zijn dat veel ondernemers nog niks met Facebook hebben gedaan. Hoe vaak hebben wij het niet gehoord: Facebook? nee, daar zit mijn doelgroep niet… Nou dat argument is al lang niet meer bruikbaar. Op het moment van schrijven zijn er in Nederland ruim 1,5 miljoen vijftigplussers actief op Facebook. Weten of jouw specifieke doelgroep actief is op Facebook? Meer social media cijfers vind je hier

Voordelen voor ondernemers en bedrijven

 

Klantenbinding

Een Facebook bedrijfspagina/fanpage is voor een ondernemer een perfecte tool om klanten te binden aan zijn of haar bedrijf. Veel (potentiële) klanten weten dat je bestaat maar het is goed om ze hier af en toe aan te herinneren. Een Facebook fanpage is de ideale tool om te laten zien waar je als bedrijf mee bezig bent en welke diensten of producten je de klant kan bieden. Herinner je klant eraan waarom ze bij jou kopen en niet bij de concurrent.

Bereik

Naast je bestaande fans en vaste klanten kun je met je Facebook fanpage een nieuwe doelgroep bereiken. Personen die je berichten liken, reageren of nog beter: delen, zorgen ervoor dan hun vrienden deze berichten kunnen zien. Door ‘likable’ berichten te plaatsen vergroot je je bereik via vrienden van vrienden.

Likable berichten

Zorg ervoor dat je berichten de moeite zijn om te liken, delen of op te reageren. Denk hier bij elke post over na. Een likeble bericht is actueel, nieuwswaardig, grappig of misschien zelfs schokkend. Probeer ook eens om met je berichten reactie’s uit te lokken. Stel een vraag of laat je fans meebeslissen over nieuwe producten of diensten.

Facebook EdgeRank

Personen die je pagina hebben geliked komen over het algemeen niet uit zichzelf terug op je bedrijfspagina. Wel zien ze de berichten die jij plaatst, terug komen in hun newsfeed. Voor een optimaal bereik van deze berichten zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Facebook bepaalt namelijk wie welke berichten te zien krijgen. Dit doet Facebook middels EdgeRank. Met deze formule probeert Facebook elke gebruiker passende berichten voor te schotelen.

In de basis komt Edgerank neer op drie factoren waarmee Facebook bepaalt of het bericht past bij de gebruiker. Dit zijn relatie, soort bericht en tijd. Hoe beter de relatie tussen gebruiker en een fanpage is, des te beter een bericht naar voren komt. De tweede factor is het soort bericht. Een post met foto scoort het beste, een bericht met alleen tekst of een link naar je site scoren slechter en worden dus minder gezien. De derde factor is tijd. Na verloop van tijd verschijnt een bericht minder in de newsfeed van je doelgroep. Meer informatie over Facebook EdgeRank vind je in dit artikel van Mashable. 

Verkopen of Leads genereren

Door een likable bericht in combinatie met een goede aanbieding en call-to-action te posten zorg je met elk bericht op de Facebook bedrijfspagina voor klanten in je winkel. Bedenk wel dat de berichten op Facebook geen advertenties zijn. Hou het leuk voor je fans zodat ze ook fans blijven!

Facebook Advertising

Mochten de likes en het bereik met alle bovengenoemde tips nog niet hard genoeg gaan dan kun je besluiten om te adverteren met je Facebook bedrijfspagina. Voor een paar euro per dag bereik je duizenden mensen en vergroot je de likes op je pagina. Wij helpen je graag met het opzetten en monitoren van een advertentie campagne binnen Facebook.

Bedrijfspagina vs vriendenpagina

Overtuigd..!!? Laten we beginnen. Maar zorg ervoor dat je geen vriendenpagina maakt voor je bedrijfspagina. Dit lijkt misschien leuk omdat je zelf mensen kan toevoegen maar je mist een hoop van de hierboven beschreven voordelen. Bovendien is het tegen de regels van Facebook. Als ze willen gooien ze je profiel er af en ben je de opgebouwde vriendenkring kwijt. Heb je als bedrijf een vriendenpagina dan kan je dit hier omzetten in een bedrijfspagina. Als je vrienden worden dan automatisch fans. Wij helpen je graag met het omzetten van je pagina.

 

 

 

Zonder antwoord op deze 7 belangrijke vragen wordt je nieuwe website een flop!

Ga voorbereid naar de webbouwer en download snel je gratis checklist!