SEO zal nooit meer hetzelfde zijn! 

20 JUNI, 2023

Marlou, Content Marketeer

Tenminste, dat zijn de verwachtingen na de presentatie over Google Search Generative Experience op het Google I/O-event. Daarin werd de nieuwste AI-innovatie aangekondigd die de wereld van zoekwoorden en zoekresultaten volledig op zijn kop gaat zetten. 

Waarom verder zoeken, als je het bij de eerste klik al hebt gevonden?

Google’s search engine staat op z’n kop!

De vraag die elke marketeer bezig houdt: gaat SEO ooit nog hetzelfde zijn?

Wat doet de Search Generative Experience innovatie? 

Heel kort samengevat zorgt deze AI-update ervoor dat Google sneller zoekopdrachten omzet in passende antwoorden en suggesties – door specifiekere vragen te beantwoorden.  

 With new generative AI capabilities in Search, we’re now taking more of the work out of searching, so you’ll be able to understand a topic faster, uncover new viewpoints and insights, and get things done more easily. 

Let’s take a question like “what’s better for a family with kids under 3 and a dog, bryce canyon or arches.” Normally, you might break this one question down into smaller ones, sort through the vast information available, and start to piece things together yourself. With generative AI, Search can do some of that heavy lifting for you. 

You’ll see an AI-powered snapshot of key information to consider, with links to dig deeper” – aldus Google zelf. 

Je ziet het wel, deze update heeft waarschijnlijke flinke gevolgen voor websites, webshops en hun advertentiestrategie. Er wordt gespeculeerd over de impact op SEO zonder kliks (zero-clicks SEO), waarmee bedoeld wordt dat Google na de zoekopdracht het antwoord al geeft. Jij hoeft dan als bezoeker niet meer door te klikken naar een website. De vraag is wat dit gaat doen met de huidige Google Ads en hoe dit gaat veranderen, hoewel Google zelf wel aangeeft ruimte te blijven maken voor tekstadvertenties. Dit is en blijft natuurlijk een goed verdienmodel voor de Search Engine. 

Ook Google Shopping gaat op de kop

Naast het geven van suggesties op zoekwoorden over plekken, algemene kennis en andere gerelateerde informatie – geeft Google met deze innovatie ook suggesties op het gebied van Google Shopping en dus producten.

 Google vertelt daarover het volgende: When searching for a product, you’ll get a snapshot of noteworthy factors to consider and products that fit the bill. You’ll also get product descriptions that include relevant, up-to-date reviews, ratings, prices and product images. 

 AI maakt het leven makkelijker en ons slimmer! 

Dat zien we terug in bijvoorbeeld het gebruik van de open-AI ChatGPT. Daarin ontwikkelen we nu steeds meer en verschillende prompts. Dat wil zeggen dat we steeds beter in de smiezen krijgen hoe we AI naar onze eigen hand kunnen zetten en welke vragen we moeten stellen om de meest complete antwoorden te genereren.  

Die vraagstelling passen we ook massaal toe op Google. Daar hebben we het verschil tussen short-tail, mid-tail en long-tail zoekwoorden, die bepalen welke specifieke suggesties en antwoorden we krijgen. Daarbij worden mid-tail zoekwoorden zoals ‘recept Grieks eten’ door de nieuwe-AI innovatie het beste beantwoord. Dit houdt wel in dat websites die tot nu toe veel traffic genereren op dit soort mid-tail zoekwoorden, een daling zullen zien in hun bezoekersaantallen. Waarom? Omdat Google hier dus al een suggestie én relevante informatie voor geeft. Als je daarvoor al informatie hebt verkregen, waarom zou je dan nog doorzoeken? 

Zo maak jij stappen voor de toekomst

Met de tijd mee, kies voor E-A-T! 

Om te blijven opvallen, is het belangrijk om te werken aan richtlijnen zoals E-A-T (expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). Daarbij is het van belang om relevante content te creëren, die aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Kijk daarbij naar: 

  • Wat jouw bedrijf oplost voor een klant; 
  • Wat het voordeel is die jij en jouw bedrijf bieden; 
  • Hoe kunnen mijn klanten dit gebruiken; 
  • Welke vragen jouw klanten stellen.

Kortom, ga samen om tafel om te bespreken wat jullie unique selling points zijn en wat klanten van jouw product, dienst of bedrijf willen én moeten weten. Kleine tip: als je daar niet uitkomt kunnen wij je daar bij helpen!

Tip: kijk naar jouw online marketingstrategie

Als Google Search het belangrijkste marketingkanaal is voor je organisatie, is het verstandig om ook te investeren in andere kanalen in de online marketingstrategie. Google zal zich steeds meer richten op het geven van uitgebreidere antwoorden op de zoekresultatenpagina’s om gebruikers binnen hun platform te houden. Dat kan betekenen dat dit platform voor jouw organisatie minder interessant gaat worden.  

Hoe jij dat voorblijft? Door mee te gaan met de tijd! Al met al zal deze Google-update zorgen voor veranderingen in zoekmachinemarketing. Het is belangrijk om te kijken naar een complete mix van online kanalen en niet afhankelijk te zijn van slechts één bron!