Online marketing als doelpuntenmachine!
1/9
Weet je zeker dat jouw budget naar de juiste doelgroep gaat?
Focus jij op de juiste doelgroep met de online marketing en gebruik je de juiste kanalen voor de juiste doelgroep? Bij online marketing wordt de doelgroep nog belangrijker omdat we specifiek op focussen. Focus je op de verkeerde doelgroep en je bent praktisch geld aan het weggooien.
Vraag:
Gaat jouw (online) marketingbudget naar de juiste doelgroep?
Statement:
You sure? Bereik jij jouw doelgroep optimaal via de juiste kanalen, of kan je marketingbudget met aanpassingen nog beter punten scoren? Maak je al gebruik van remarketing? Kijk je naar Google ads, search, Meta advertenties en meer? Tijd om te optimaliseren!
Om je doelgroep zo specifiek mogelijk te targetten, wil je weten wie deze doelgroep(en) precies zijn, waar ze zich online bevinden en via welke kanalen je ze het beste kunt bereiken. Focussen op een verkeerde doelgroep is weggegooid geld.
1/9
2/9
Gebruik je KPI’s om het effect van jouw online marketing te meten?
Maak je al gebruik van KPI’s ook wel Key Perfomance Indicators. Een goede KPI is SMART geformuleerd en zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in de kwaliteit van je online marketing. Haal jij je KPI of kom je er in de buurt, dan weet je dat op het juiste pad zit.
Vraag:
Gebruik je KPI’s om het effect van jouw online marketing te meten?
Statement:
Jij weet met jouw Key Perfomance Indicators of je op het juiste pad zit. Top! En zijn deze doelen realistisch of misschien zelfs wel te klein? Blijf jezelf kritische vragen stellen om te blijven groeien.
Key Peformance Indicators zorgen ervoor dat jij jouw online marketing kan meten. Behaal je jouw doelen, en is de kwaliteit van jouw online marketing daar waar je hem wil hebben? Een sterke KPI wordt SMART geformuleerd en geeft inzicht. Met zo’n KPI(s) heb jij duidelijke punten om je op te focussen en weet je tijdens het traject ook of je deze haalt – waar je eventueel weer op kan sturen.
2/9
3/9
Haal jij je online marketing targets wel?
Een target staat close naast een KPI. Een target is echter een doel wat gehaald moet worden een KPI geeft alleen een indicatie. Een target gebruik je voor een langere periode bijvoorbeeld een kwartaal, half jaar of een jaar. Bij het niet halen van een target wordt het tijd om de strategie aan te passen.
Vraag:
Haal jij je online marketing targets wel?
Statement:
Je kent het verschil van een target (een doel) en een KPI (indicatie) – en haalt daarmee je doelstellingen. Is er een mogelijkheid om deze doelstellingen te vergroten, te specificeren of nog een gerichter in te zetten? En als je een keer je target niet haalt, pas je je plan van aanpak dan wel juist aan? Of laat je het voor de komende maand gewoon doorsudderen en gooi je daarmee geld weg?
Je haalt de targets niet of heb je geen targets gezet? Online marketing werkt het allerbeste als je gericht je ergens op instelt. Zo weet je waar je op moet sturen – en kan je daarmee ook je KPI’s juist benoemen. Zonder een doel en de indicatie van deze doelen is het schieten met losse flodders, in de hoop dat je wat raakt.
3/9
4/9
Meet jij de conversies en gebeurtenissen op jouw website?
Heb jij inzicht in wat er gebeurt op jouw website, zie je bijvoorbeeld hoeveel inschrijvingen er zijn en waar deze vandaan komen? Het meten van conversies en gebeurtenissen is een van de belangrijkste onderdelen van online marketing omdat het je inzicht geeft in de resultaten.
Vraag:
Meet jij de conversies en gebeurtenissen op jouw website?
Statement:
Dat is super! Zo leer jij de gewoontes van jouw klanten kennen. De belangrijke vraag is hier: speel je hier al op in? Kennis is kracht en die moet je inzetten met je online marketing.
Conversies zijn de gerichte acties die je klanten nemen richting een aankoop. Het meten hiervan geeft hele sterke inzichten die je kunt inzetten in je online marketing voor pakkende resultaten. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoeveel inschrijvingen er zijn en waar deze vandaan komen.
4/9
5/9
Maak jij wel gebruik van de meest effectieve manier?
Een van de meest ondergewaardeerde manieren van online marketing is re-marketing het is een beste manieren om jouw doelgroep opnieuw te benaderen wanneer ze hoger in de marketing funnel zitten. Naast dat het een effectieve manier is het ook een redelijk goedkope manier online marketing.
Vraag:
Maak jij al gebruik van remarketing?
Statement:
Jij weet van één van de meest ondergewaardeerde manieren van online marketing een doelpuntenscoorder te maken! Je bereikt jouw doelgroep opnieuw, door ze op meerdere moment in je marketingfunnel aan te spreken. Maar doe je dit via de juiste kanalen? En bereik je ook met jouw remarketing jouw doelen?
Je maakt nog geen gebruik van remarketing. Dat is zonde! Hoewel dit misschien wel de meest ondergewaardeerde manier van online marketing is, is het één van de beste manieren om jouw doelgroep opnieuw te benaderen wanneer ze hoger in de marketing funnel zitten. Naast dat het een effectieve manier is het ook een redelijk goedkope manier online marketing.
5/9
6/9
Maak je al gebruik van vergelijkbare doelgroepen om jouw bereik te vergroten?
Gebruik maken van een vergelijkbare doelgroep is een super effectieve manier om jouw doelgroep te vergroten. Een vergelijkbare doelgroep maak je op basis van een conversie of websitebezoek. Het algoritme van het desbetreffende kanaal zoals LinkedIn gaat kijken naar gebruikers die dezelfde kenmerken hebben als de mensen die jouw website hebben bezocht of hier een conversie hebben voltooid.
Vraag:
Maak je al gebruik van vergelijkbare doelgroepen om jouw bereik te vergroten?
Statement:
Slim! Het gebruik van vergelijkbare doelgroepen is een super effectieve manier om jouw (huidige) doelgroep te vergrote. Op basis van een websitebezoek of conversie kijkt het algoritme van het desbetreffende kanaal welke gebruikers dezelfde kenmerken hebben als de mensen die jouw website bezochten of al een conversie hebben vertoond. Zet jij dit ook in op de juiste kanalen? Of zou je dit juist uit kunnen breiden naar effectieve andere kanalen?
Gebruik maken van een vergelijkbare doelgroep is een super effectieve manier om jouw doelgroep te vergroten. Een vergelijkbare doelgroep maak je op basis van een conversie of websitebezoek. Het algoritme van het desbetreffende kanaal zoals LinkedIn, gaat kijken naar gebruikers die dezelfde kenmerken hebben als de mensen die jouw website hebben bezocht of hier een conversie hebben voltooid. Die worden op basis hiervan weer bereikt. Punten scoren dus!
6/9
7/9
Heb jij wel een hoge advertentie kwaliteit?
Wat is de kwaliteit van jouw advertentie? Goed, gemiddeld, slecht of geen idee? De kwaliteit van jouw advertentie heeft veel impact op je resultaten en de kosten per klik. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar het effect van je advertentiemateriaal. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een video maar iedereen kijkt maar 10 seconden van deze video, is het belangrijk om de belangrijkste punten in deze 10 seconden te laten zien.
Vraag:
Heb jij wel een hoge advertentie kwaliteit?
Statement:
Wat is de kwaliteit van jouw advertentie? Goed, gemiddeld, slecht of geen idee? De kwaliteit van jouw advertentie heeft veel impact op je resultaten en de kosten per klik. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar het effect van je advertentiemateriaal. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een video maar iedereen kijkt maar 10 seconden van deze video, is het belangrijk om de belangrijkste punten in deze 10 seconden te laten zien.
Wat is de kwaliteit van jouw advertentie? Goed, gemiddeld, slecht of geen idee? De kwaliteit van jouw advertentie heeft veel impact op je resultaten en de kosten per klik. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar het effect van je advertentiemateriaal. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een video maar iedereen kijkt maar 10 seconden van deze video, is het belangrijk om de belangrijkste punten in deze 10 seconden te laten zien.
7/9
8/9
Zet jij jouw zoekwoorden wel op de meest effectieve manier in?
Gebruik je de meest effectieve zoekwoorden en haal je wel het meest uit je goed werkende zoekwoorden? Een goede zoekwoorden optimalisatie zorgt voor meer waardevolle klikken en ook nog eens goedkopere klikken. Het is bijvoorbeeld veel effectiever om specifieke zoekwoorden in aparte campagnes te zetten. Denk bijvoorbeeld aan alle brede zoekwoorden bij elkaar en alle specifieke zoekwoorden bij elkaar.
Vraag:
Zet jij jouw zoekwoorden wel op de meeste effectieve manier in?
Statement:
Jij zet je zoekwoorden effectief in. Maar heb je al eens nagedacht om specifieke zoekwoorden in aparte campagnes te zetten? Denk bijvoorbeeld eens aan alle brede zoekwoorden in een campagne en alle specifieke zoekwoorden in een ander.
Tijd voor verandering. Een goede zoekwoordenoptimalisatie zorgt voor meer waardevolle klikken én ook nog eens goedkopere klikken. Het is bijvoorbeeld veel effectiever om specifieke zoekwoorden in aparte campagnes te zetten. Denk bijvoorbeeld aan alle brede zoekwoorden bij elkaar in een campagne en alle specifieke zoekwoorden bij een ander.
8/9
9/9
Sluit jouw landingspagina perfect aan bij jouw campagnes?
Tot slot is de landingspagina natuurlijk van groot belang voor online marketing. Je advertentie kan voldoen aan alle bovenstaande tips & tricks maar wanneer je bezoeker op een landingspagina komt die niet aansluit bij de advertentie of de gebruiker niet de juiste ervaring geeft is je advertentie nog steeds niks waard.
Vraag:
Sluit jouw landingspagina perfect aan bij jouw campagnes?
Statement:
Jij geeft aan dat jouw landingspagina perfect aansluit op jouw campagne(s). Dat is super! Vanuit ons de vraag: is de landingspagina ook conversie gericht? Biedt hij een extra waarde voor de klant?
Een goede online marketing is niets zonder een passende en sterke landingspagina. Zo’n landingspagina biedt een klant de juiste ervaring of waarde en is het liefst conversiegericht – denk aan een in schrijving of bijvoorbeeld een verkoop.
9/9
Dit zijn je resultaten
Vraag: Gaat jouw (online) marketingbudget naar de juiste doelgroep?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Gebruik je KPI’s om het effect van jouw online marketing te meten?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Haal jij je online marketing targets wel?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Meet jij de conversies en gebeurtenissen op jouw website?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Maak jij al gebruik van remarketing?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Maak je al gebruik van vergelijkbare doelgroepen om jouw bereik te vergroten?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Heb jij wel een hoge advertentie kwaliteit?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Zet jij jouw zoekwoorden wel op de meeste effectieve manier in?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
Vraag: Sluit jouw landingspagina perfect aan bij jouw campagnes?
Juiste antwoord: Ja
Gegeven antwoord:
