Gebruik jij Google Analytics om in de gaten te houden hoeveel internetgebruikers jouw website bezoeken en om te checken hoe je website gebruikt wordt? Slim! Wist je dat je Google Analytics voor nog veel meer handige inzichten kunt gebruiken? Zo kun je zien welke bedrijven jouw website bezoeken. Je beschikt zelfs over specifieke informatie omtrent paginabezoek. Wil je weten hoe je bij die gegevens komt? StandOut Reclame legt uit.
Google Analytics biedt veel handige functies waarmee je meer informatie kunt krijgen over het gedrag van de bezoekers op je website. Dat is misschien allemaal niet zo nieuw, maar wist je dat het ook mogelijk is om te bekijken welke bedrijven jouw website hebben bezocht? Deze gegevens bereik je door in het linkermenu op Doelgroep, dan op Technologie en vervolgens op Netwerk te klikken. Zie ook de rechterafbeelding zodat je een beeld hebt bij waar je moet klikken.
Nadat je op Netwerk hebt geklikt verschijnt een lijst waarin je kunt zien via welke serviceproviders internetgebruikers je website hebben bezocht. Bedrijven vullen vaak zelf hun eigen bedrijfsnaam in als serviceprovider en daarom zul je veel bedrijfsnamen tussen deze lijst met serviceproviders zien staan. Ook staan er namen in als Ziggo, ADSL of xs4all. Dit zijn vaak gewoon consumenten en geen bedrijven.
Eenvoudig leads verzamelen
Ga eens naar je Google Analytics account en bekijk de lijst met bedrijfsnamen. Misschien staan er wel interessante bedrijven tussen die je graag aan je klantenlijstje wilt toevoegen. Klik dan eens op zo’n bedrijfsnaam. Er verschijnen dan gedetailleerde gegevens over het websitebezoek van dat bedrijf. Via de functie secundaire dimensie kun je nog verder klikken naar bijvoorbeeld de bestemmingspagina.
Via deze informatie over de bestemmingspagina ontdek je misschien wel dat een bedrijf een specifieke dienstenpagina van jou heeft bezocht. Grote kans dat er bij dat bedrijf interesse is in die dienst. Bekijk ook eens wanneer het bedrijf jouw website heeft bezocht. Dit helpt nog meer om die interesse van het bedrijf te concretiseren. Zo ga je na of het slim is om deze potentiële klant eens te bellen. Natuurlijk staan zijn contactgegevens niet in Google Analytics, maar die zijn vaak snel te vinden via internet.
Houd bestaande klanten betrokken
Deze functie in Google Analytics is niet alleen heel handig om mogelijke nieuwe klanten te verzamelen, ook kun je in de lijst zien of bestaande klanten jouw website hebben bezocht. Door weer naar de bestemmingspagina’s te kijken, kun je zien of ze geïnteresseerd zijn in diensten die ze bijvoorbeeld nog niet bij je afnemen. Is het al lang geleden dat je deze klant hebt gesproken? Blijkbaar zoekt de klant weer contact via de website! Tijd om eens te bellen dus.
StandOut Reclame raadt je aan om eens rustig naar deze functionaliteit in Google Analytics te kijken. Maak zelf een lijst van interessante bedrijven die je website hebben bezocht. Kom je er niet uit? Wij helpen je graag!